سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
علی محمدی-طلبه ای از زنجان
کم گوى و گزیده گوى چون دُرّ نمی‌دانم تا کدامین قلۀ اهدافم صعود خواهم کرد؛ اما بی‌وقفه به سوی آخرینش در حرکتم
درباره وبلاگ


آدرس ایمیلمmohammadi1904@yahoo.com سعی این وبلاگ ارائه ی مباحث اخلاقی می باشد وبه دنبال این است یک دوره اخلاق نظری را به صورت کاملا آکادمیک در اینجا بیان کند،انشالله دعا کنید که بتوانیم عمل کنیم نه اینکه فقط به صورت اطلاعات در دلمان انباشته کنیم. بنده ی حقیر رشته ی تخصصی ام علاوه بر حوزوی بودن،فلسفه ی اخلاق می باشد.
لوگو
آدرس ایمیلمmohammadi1904@yahoo.com
سعی این وبلاگ ارائه ی مباحث اخلاقی می باشد وبه دنبال این است یک دوره اخلاق نظری را به صورت کاملا آکادمیک در اینجا بیان کند،انشالله دعا کنید که بتوانیم عمل کنیم نه اینکه فقط به صورت اطلاعات در دلمان انباشته کنیم.
بنده ی حقیر رشته ی تخصصی ام علاوه بر حوزوی بودن،فلسفه ی اخلاق می باشد.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 59
  • بازدید دیروز: 59
  • کل بازدیدها: 681352



  «احکام نگاه به نا محرم»

امام صادق (ع) می فرمایند :« از شیعیان ما نیست کسیکه دختران در بین خودشان ،از پاکی و پاکدامنی او تعریف نکنند »یعنی شیعه ی امیرالمومنین به چشم پاکی معروف است به ناموس مردم نگاه نمی کند. ما دو گونه نگاه به نامحرم داریم:1- نگاه انسانی2- نگاه جنسی. مورد اولی حرام نیست، مثلاً میشود به صورت و دست نامحرم بدون قصد لذت نگاه کرد. اما نگاه جنسی هرگز ، حضرت آیة الله بهجت می فرمایند :« گناه هر چقدر لذتش بیشتر باشد، ترک آن خدایی تر است .»انسان اگر بتواند از این لذت نگاه به نامحرم بگذرد ،همین کار او نردبان ترقی برای او می شود . او را رشد می دهد . میرزا اسماعیل ارباب ،این بنده ی خوب خدا یک بار در خواب نا محرمی را دید و به او نگاه کرد ،بیدار شد و به خود گفت : پس هنوز آدم نشده ام، یعنی بعضی ها اینقدر به این مسئله حساس اند. اما پاره ای از احکام نگاه کردن را در اینجا اشاره می کنیم :

1- در بازار و خیابان ،انسان ممکن است چشمش به نامحرهایی بیافتد لینها حرام نیست. چون آنچیزی که حرام است نگاه کردن است نه نگاه افتادن ،ولی باید بلافاصله نظر را برگرداند تا حکم نگاه کردن را پیدا نکند.

  2- دکتر ،محرم نیست ،در غیر اضطرار مرد نمیتواند به دکتر زن مراجعه کند، البته مراجعه ای که همراه با لمس باشد . و الا اگر دکتر دست به بدن نامحرم نزند ،مراجعه اشکالی ندارد.

  3- بعضی از مراجع می فرمایند :اگر کسی به قصد اینکه چشمش به نامحرم بد حجابی بیافتد به جایی برود گناه است.

  4- فیلمی که که از تلویزیون به طور مستقیم و زنده پخش میشود ،حکم انسان زنده را دارد و اگر غیر مستقیم پخش شود ، حکم عکس را دارد.

  5- دیدن فیلمهای خارجی که در آن زنان پوشش منابسی ندارند ، اگر به قصد لذت و یا ترس از وقوع در مفسده نباشد. اشکال ندارد.

  6- راه رفتن به گونه ای خاص ، حرف زدن ،خنده های خاص ، شوخی کردن و به طور کلی مواردی که به منظور جلب نظر و به حرام انداختن دیگری انجام شود ،حرام است.

7- بعضی از مراجع می فرمایند :«پوشیدن لباس مختص به مردان برای زنان و بر عکس بنا بر احتیاط واجب ، جائز نیست.

8- دختر عمه یا دختر عمو یا دختر خاله و هر فامیل دیگری ،با نامحرم های غریبه هیچ فرقی ندارند و نمی شود با آنها دست دادو یا نگاه شهوتی به آنها کرد .

(برای اطلاع بیشتر به رساله مرجع خود یا کتاب «احکام روابط زن ومرد نوشته سید مسعود معصومی مراجعه شود )

یک داستان ـــ شخصی نقل می فرمودند رفتم به حرم اما رضا (ع) در آنجا به یک زنی نگاه آلوده کردم ،آن زن رفت داخل حرم اما من منتظر شدم او برگردد ، وقتی بر گشت ، در حیاط من به او لبخند زدم و او هم لبخندی زد ،ناگهان به خود آمدم وای چه کردم ،اینجا حرم است ،با ناراحتی خانه رفتم ،خوابیدم ،در عالم رویا دیدم به حرم رفته ام و امام رضا (ع) رادیدم یک سیلی و یک لگد به حضرت زدم ،با ترس از خواب بلند شدم ،فهمیدم آن سیلی آن نگاه و آن لگد لبخند به نامحرم بود . پس ما هم مواظب باشیم که مبادا......   




موضوع مطلب :

       نظر
شنبه 90 آذر 19 :: 3:58 عصر
علی محمدی