فلسفه حرام بودن 4 ماه قمری چیست؟ و آیا آن دلایل را می توان در جامعه امروز، دلیل حرام بودن این ماه ها دانست؟ چرا باید امروزه 2 برابر دیه بدهیم به خاطر دلیل 1400 سال پیش که این تحریم ماه ها به خاطر جلوگیری از جنگ های عرب های جاهلی بوده؟
در پاسخ به این سوال توجه به مطالب زیر سود مند است:
الف) فلسفه حرمت چهار ماه
در رابطه فلسفه وحکمتهای حرام بودن چهار ماه قمری می توان نکات ذیل را عنوان نمود:
1. ارادهى انسان بر کردارهایش اثر مىگذارد؛ و خود اراده نیز از ذهنیّتها تبعیت کرده و اثرپذیرى مىکند. وقتى این تفکر در جامعه حاکم باشد که قتل، حرام بوده و مستحقّ مجازات (دیه) است، دیگر به این زودىها، حریم خون و حیاتِ انسانها خدشهدار نشده و اکثریت درصددند تا با خویشتندارى، دست خود را به خونِ به ناحق ریختهى مسلمانى آلوده نکنند.
حال اگر این ذهنیت و تفکّر شدّت بیشترى یافته و دریابد که در بعضى زمانها (مثل چهار ماه حرام) و در برخى مکانها (مکّه)، این مجازات، غلظت مىیابد، خود به خود ارادهها بیشتر در کنترل درآمده و سعى مضاعفى در حفظِ خونسردى و بخشش و رعایت احتیاط مىکنند. نتیجه این که: شدّت حکم دیه در ماههاى حرام، موجب تشدید مراقبتهاى روانى شده و با ایجدا تعادل ذهنى - روانى، تعادلِ کردارى و اتخاذ تدابیر امنیّتى، قوّت یافته و عملاً آمار قتل و جنایت و دعوا و بىاحتیاطى کاهش مىیابد. به تعبیرى، حکم دیه، به اهرمى بازدارنده در برابر غضب، خطا و هنجارشکنىها تبدیل شده.
در سورهى مائده آیهى 2، پس از امر به محترم شمردنِ ماههاى حرام و نشکستن حرمت آن و حلال شمردنِ اقداماتِ فاقد وجاهت و تناسب با این ماه، چنین آمده: «مواظب باشید تا به زنده کردنِ ذهنیّتهاى منفى (و هر چند واقعیّتدار) زمینههاى سوق به تعدّى و انتقام پدید نیاید! و شما به جاى این که دست به هم بدهید تا از همدیگر انتقام بگیرید، باید دست اتّحاد در راه نیکىها و تقوا به یکدیگر بدهید نه این که به پشتیبانى از هم، آن هم به قصدِ همکارىهاى شرارت بار و دردسرساز بپردازید»(V }این ترجمه توضیحى را با کمک تفسیر نمونه، ج 4، ص 250، شرح و عبارتپردازى کردهایم{V ).
آن چه در این آیه، جالب توجه فزونتر است، این که:
ـ نتیجهى آرامشبخشى که در آخر آیه به دست آمده، نتیجهى رعایت یک سیاست کلّى است؛ سیاستِ «حفظِ شعائر الهى و احترامِ ماههاى حرام» و اینجاست که به خوبى مىفهمیم که واقعاً حرمت ماههاى حرام چقدر در بازدارندگى و خویشتندارى مؤثر است و این تفکر حفظِ حریمها و مرزها، به حفظِ کردارها و «اهرم بازدارنده» تبدیل شده.
ـ اسلام به جهت پایدار نگهداشتن این حرمت و احترام، آن را به موضوع دیهى قتلها تعمیم داده تا ضمن حفظِ جان انسانها از قتلهاى عمل، شبه عمد و خطا، به نتایج آرامشبخش حفظِ شعائر الهى و حرمت ماههاى حرام، فضاى عملکرد بیشترى بدهد.
ـ در آخر همین آیه، آمده: «A }واتقوالله انَّ الله شدید العقاب{A » با رعایت حرمتها و حریمهاى خواسته شده به حفظِ تقواى عملى بکوشید و بدانید در غیر این صورت عقاب خواهید شد و عِقاب خدا هم شدید است. و شاید، شدید شدن دیهى این ماهها، هشدار عینى و نمونهى مجسّم عقاب خدا در دنیاى کوچک است چه رسد به آخرت؟!
2. یادآورى حرمت و احترامِ زمان (چهار ماه حرام) و توصیه به عدم جنگطلبى و استمرار به جنگ و در نهایت، تهدید به مضاعف شدنِ مجازات دنیوى (دیه) و اخروىِ قتل در این مناسبتها، بسترسازى براى آتشبس در برابر جنگهاى بینالمللى و درگیرىهاى داخلى و بین افراد است. به بیان دیگر، ساز و کار یاد شده، تاکتیک اسلام براى دعوت به آرامش و صلح در سطح کلان (بین کشورها) و خُرد (میان مردم و خردهفرهنگها) است و صد البتّه، مضاعف شدنِ دیه، افزایش تضمین اجرایى این تاکتیک از طریق راهبردهاى مالى است.
شاهد این توجیه و حکمت، نکاتى از این قبیل است(گذشته از روایاتى که بیانگر مقدار مضاعف دیهاند):
ـ در سورهى بقره، آیهى 194، تنها صورتى که مقابله به مثل جایز است را پیش دستى دشمن و یا متجاوز به تعدّى دانسته و در سایر شرایط، اجازهى جنگ یا برخورد فیزیکى (که چه بسا به قتل بینجامد) را نداده، مگر از بابِ دفع تجاوزات و دفاع از خود، آن هم به شرط حفظِ همانندى در برخورد و قصاص (مثل همان تعدّى باشد)؛ و این نیست مگر به خاطر حرمت ویژه داشتن «الشهرالحرام».V }به لفظِ «حرام» و تناسبش با حرمت توجه کنید.{V
ـ در همان آیه، وعده این داده شده که اگر این ضوابط را حفظ کنید به تقوا مجهّز خواهید شد. تقوا از مادهى «وقایه» به معناى آرامش و به دور از التهاب است. از این رو تعهّد داده شده که با رعایت مفادّ آیه (که همگى حکمت و راهکار است) به آرامش و آسایش (که مصلحت و موافق با مفهوم تقواست) درست خواهید یافت.
3. ارج گذارى به حرمت ماههاى حرام و اتّخاذ مکانیزم حقوقى - مالى ویژه، تلاشى است جهتِ پاسداشتِ آداب و رسوم صحیحى که ریشه در وحى داشته، و در بین مردم جامعه به فرهنگ نهادینه شده تبدیل گشته.
پیام آیهى 36 توبه در خصوص حکمت فوق: تعدادِ ماههاى سال طبق آن چه خداوند در کتاب آفرینش و شرایع الهى مقرر فرموده، دوازده ماه است؛ که از این تعداد، چهار ماه حرمتى ویژه دارند و دارندهى عنوان «ماه حرام»اند. از این رو، با پرهیز از ظلم و ستم به خود، احترامِ این آئین مقدّس و پابرجا (=اشاره به حرمت ماههاى حرام) را حفظ کنید! در غیر این صورت، با قَلَمِ ظلم، سرنوشتى ناگوار براى خودتان تقدیر نمودهاید!
جالب است بدانید: «بعضى از مفسّران، تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرتِ ابراهیم(ع) مىدانند؛ چنان که در عصر جاهلیّت عرب، نیز این حرمت به عنوان یک سنّت به قوّت خود باقى بود. هر چند آنها طبقِ امیال و هوسهاى خود، گاهى جاى این ماهها را تغییر مىدادند، ولى در اسلام این حکم همواره ثابت و لایتغیر است و از پارهاى روایاتV }ر.ک: تفسیر برهان، ج 2، ص 122{V استفاده مىشود که تحریم جنگ در این چهار ماه، علاوه بر آئین حضرت ابراهیم(ع) در آئین یهود، مسیح و سایر آئینهاى آسمانى نیز بوده است و جملهى A }ذلک الدّین القیّم{A (که در همین آیه آمده) مىتواند اشارهاى باشد به ثابت بودنِ این قانون در همهى آئینهاى توحیدى».V }تفسیر نمونه، آیةالله مکارم، ج 7، ص 405{V
به این ترتیب، روشن مىشود که:
ـ پیشبینى افزایش دیهى قتلها، راهکارى است جهت حفظِ سنتهاى حسنه و مصلحت آفرین.
ـ قداست آن چه ریشهاى الهى دارد، نباید به هر بهانه (هر چند خطائى) مخدوش مىشود، از این رو وقوع قتل در این ماههاى واجد قداست، نوعى ضربه زدن به قداست بوده که هزینهاى برابر با ازدیاد رقم دیه و دو ماه روزهدارى آن هم در دو ماه متوالى از ماههاى حرام برمى دارد.
4. اختصاص دادنِ ماههاى حرام به ویژگى «حرمت و عظمت»، فرصتى است جهت ساماندهى روانى - اجتماعى جامعه، توضیح این که:
در سوره مائده، آیهى 97، یکى از نعمتهاى برتر الهى که بندگان مدیون آنند، نعمت کعبه معرّفى شده و چنین آمده: «خداوند، کعبه را، خانهاى داراى حرمت و عظمت و مایهى قوامِ امر مردم و مرکزى براى اجتماع دلها قرار داده؛ چندان که مىتوانند بسیارى از نابسامانىهاى خود را سامان بخشند و کاخ سعادت خود را بر پایهى آن استوار سازند. نکتهى مهم، تعبیر پرمحتواى «قیاماً للنّاس» است که در بردارندهى مفهومى وسیع براى کعبه است. این مفهوم که مسلمانان، مىتوانند در پناه این خانه و حرمتِ سازندهاش، همهى کارهاى خود را سامان ببخشند».V }ترجمهى مشروحى از آیهى 97 سورهى مائده با کمک تفسیر نمونه، ج 7، ص 89{V
آن چه در این آیه، مورد نظر ماست این که: خداوند در کنار معرفى کعبه و بیتالحرام، به عنوان وسیلهى ساماندهى و حفظِ قوام و موجودیّت مردم (للنّاس)، ماههاى حرام را نیز شامل همین اثرات دانسته و تمامِ اثراتى که براى قیام و قوامِ جامعه از کعبه نشأت مىشود را براى شهرالحرام هم معرّفى کرده A }جَعَلَ اللهُ الکعبةَ البیت الحرام قیاماً للناس و الشّهر الحرام{A .
جمعبندى بحث: قداست این ماهها، موجب حفظ و حراست از موجودیت مردم و بقاىِ سالمِ زندگى آنها وسیلهاى براى زدودن دلهرهها و رسیدن به آرامش هاست؛ و صد البته، اقداماتِ مالى و افزایش دیهى این ماهها، نشانى است از جدیّت خدا در برابر کسانى که حرمت و قداست این ماهها را حفظ نکردهاند.
ضمنا نمی توان گفت این حکم مخصوص جامعه آن روز عرب بوده است، زیرا ماه حرام همه جا و همیشه حرام است و ربط به رسومات جوامع ندارد، و فلسفه این حکم باقی است حتی اگر مردم با ماه های حرام بیگانه باشند و نام آنها را ندانند، زیرا تغلیظ و تشدید یک سوم دیه در ماه حرام مشروط به علم نیست.
ب) حکمت افزایش دیه در ماه های حرام
قبل از همه لازم است که یاد آور شویم دیه در ماه حرام دو برابر نمی شود بلکه یک سوم دیه بنا به دلایلی که ذکر می شود افزایش پیدا می کند.
شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد. از سوی دیگر همه مجرمان یکسان نیستند و بدون شک شرایط زمانی و مکانی و روانی و ویژگیهای دیگر آن ها تفاوت دارد.
به همین دلیل امروزه، در تمام قوانین جهان، اموری را با عنوان عوامل تشدید و تخفیف در کنار قوانین کیفری و جزایی قرار می دهند، مثلا بیماری روانی را عامل تخفیف و تکرار در جرم را معمولا عامل تشدید می دادند.
اسلام نیز، از چهارده قرن پیش عوامل تشدید و تخفیف را به صورت جامع و جالبی هم در مجازات های دنیوی و هم در مجازات های اخروی پیش بینی کرده است.
در یک بررسی ساده معلوم می شود «عوامل تخفیف» در اسلام نسبت به «عوامل تشدید» بیشتر است و این به خاطر همان طبیعت ذاتی اسلام است که بر اساس رحم، عاطفه و شعار «یا من سبقت رحمته غضبه» است.
از جمله عوامل تشدید مجازات در اسلام مکان و زمان جرم است. چنانچه جرمی در مکان های عادی یا مکه مکرمه رخ دهد، مجازات به علت قداست مکان مکه مکرمه متفاوت است. هم چنین مجازات در ماه های حرام به علت قداست آن ها شدیدتر شده و دیه قتل در ماه های حرام یک سوم اضافه می شود.
این نوع مجازات به خوبی نشان می دهد که اهمیت جرم تنها بسته به جنبه ذاتی آن نیست، بلکه خصوصیات زمانی و مکانی کاملا در آن موثر است.
از سوی دیگر بدیهی است که چنانچه کسی حرمت اماکن و زمان های مقدس را نگه نداشت مشخص می شود که روح طغیانگری او بیشتر و جسورتر است و چنین فردی ضرر و خطرش برای جامعه بیشتر است. کما این که افراد غیر مذهبی و آلوده، برخی ایام و اماکن مثلا روز تاسوعا و عاشورا و ... مرتکب گناه نمی شوند.
نظر به این که در موضوع مضاعف شدن دیه در ماههاى حرام، عمدتاً نظر به این است که تناسب زمان با تغییرش در دیه شناخته شود، مقدمات زیر شایان توجه مىباشد:
الف) حکمِ قتل در ماه حرام: طبق تصریح روایات و فتاوى فقهاء، کسى که در ماه حرام مرتکب قتل شود، موظف است تمام مقدار دیه که در سایر ماهها پرداخت مىشود را بدهد و به اضافه، مقدار (یک سوم) نیز بر آن مقدار بیفزاید و هم چنین دو ماه پى در پى از ماههاى حرام را روزه بگیرد (دیه، مرکب از سه بخش مىشود).(ر.ک: وسائل الشیعه، ج 19، ابواب دیةالنفس، باب 3، ص 149، ح 1 و 2.) در جواهر الکلام آمده: گذشته از روایاتِ متواتر و فروانى که گزارش شده، اجماع نیز وجود دارد. (همان، کتاب الدیات، فى اقسام القتل و مقادیر الدیات)
ب) منظور از ماه حرام چیست؟ اصطلاح «ماه حرام» بر چهار ماهى اطلاق مىشود که از دیرباز احترام و اهمیّت زیادى داشته که عبارتند از ماههاى ذىقعده، ذىحجه، محرم و رجب.( ر.ک: تفسیر نمونه، آیةالله مکارم، ج 7، ص 406)
ج) دلیل حکم دیه ماه حرام؟ نظر به این که فقهاء و علماء در حرام و حلالهاى شرعى، به ادلّهى قرآنى و روایى استناد کرده و بر اساس این دو منبع به اظهار نظر و کارشناسى مىپردازند، به برخى ادلّه و مستندات فقهى آنان مىپردازیم:
1ـ مستندات قرآنى: در چهار آیهى قران کریم این مفهوم مشترک مورد تأکید قرار گرفته که چهار ماهاند که بسیار مهماند و:
ـ در این چهار ماه جنگ نکنید، امّا اگر به شما تعدّى شد، حق مقابله به مثل برایتان محفوظ است.V }بقره، آیهى 194{V
ـ حرمت و پاسداشتِ این چهار ماه را با حلال دانستن خشونت و جنگ از بین نبرید.V }مائده، آیهى 2{V
ـ اساسِ احترام و عظمت این چهار ماه، منشأ الهى داشته و از ارادهى او برخاسته.V }مائده، آیهى 97{V
ـ اگر مراعات توصیههایى که گفته شد را نکنید، در واقع به خودتان ظلم کردهاید.V }توبه، آیهى 36{V
صرف نظر از سایر مفاهیمى که در این آیات وجود دارد (و ما در بحث «حکمتها» خواهیم گفت) منظور واقعى این آیات، آن است که بشر را متوجه حرمت و عظمتِ زمان (در قالب این چند ماه) کرده و به او بگویند که فایدهى این ارجگذارىها، به خودت برمىگردد و «هر چه کنى به خود کنى؛ گر همه نیک و بد کنى».
نهایتاً این که همچنان که حفظ حریمها شایستهى قدردانى و ثواب است؛ طغیانگرىها و هنجارشکنىها هم، مجازات در پى دارد.
2ـ مستند روایى: در برخى کتب فقهى شیعه آمده: «روایات زیادى که دلالت بر مضاعف شدن و تشدید گشتنِ حکم دیهى قتل در ماههاى حرام دارند، وجود دارد».V }مسالک الافهام، شهید ثانى(ره)، «انَّ به نصوصاً کثیرة»{V
و تعداى از این احادیث در کتاب «وسائلالشیعه، ج 19» ذکر شده که با کنار هم قرار گرفتن این پنج روایت حکمِ ذکر شده به دست مىآید.
موضوع مطلب :