سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
علی محمدی-طلبه ای از زنجان
کم گوى و گزیده گوى چون دُرّ نمی‌دانم تا کدامین قلۀ اهدافم صعود خواهم کرد؛ اما بی‌وقفه به سوی آخرینش در حرکتم
درباره وبلاگ


آدرس ایمیلمmohammadi1904@yahoo.com سعی این وبلاگ ارائه ی مباحث اخلاقی می باشد وبه دنبال این است یک دوره اخلاق نظری را به صورت کاملا آکادمیک در اینجا بیان کند،انشالله دعا کنید که بتوانیم عمل کنیم نه اینکه فقط به صورت اطلاعات در دلمان انباشته کنیم. بنده ی حقیر رشته ی تخصصی ام علاوه بر حوزوی بودن،فلسفه ی اخلاق می باشد.
لوگو
آدرس ایمیلمmohammadi1904@yahoo.com
سعی این وبلاگ ارائه ی مباحث اخلاقی می باشد وبه دنبال این است یک دوره اخلاق نظری را به صورت کاملا آکادمیک در اینجا بیان کند،انشالله دعا کنید که بتوانیم عمل کنیم نه اینکه فقط به صورت اطلاعات در دلمان انباشته کنیم.
بنده ی حقیر رشته ی تخصصی ام علاوه بر حوزوی بودن،فلسفه ی اخلاق می باشد.
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3
  • بازدید دیروز: 45
  • کل بازدیدها: 680268



حلقه طلا برای مرد چه حکمی دارد؟ و اگر کسی به علت نپوشیدن حلقه طلا مورد تمسخر قرار گیرد آیا جایز است؟

پاسخ :

زینت به حلقه طلا برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است. می توانند از انگشتر عقیق و یا فیروزه زیبا و یا انگشتر پلاتین که فلز دیگری غیر از طلاست استفاده کنند و برای رعایت احکام خداوند متعال نباید از حرف چند نفر ناراحت بود (جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، س258؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری، س442 و 443)




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 92 فروردین 7 :: 12:59 عصر
علی محمدی

در تشخیص موسیقی و صوت حلال و حرام ملاک مطرب بودن ذکر شده، حال به صورت دقیق بیان بفرمایید که منظور از مطرب بودن چیست؟ آیا ترانه ای که برای شخصی اثر منفی نداشته باشد جایز است؟

پاسخ :

موسیقی لهوی آن است که به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضایل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند و باری و گناه سوق می دهد و معنی مطرب این است که حالت غیر عادی از نظر وجد و نشاط به وجود آورد و مرجع تشخیص موضوع عرف است. تأثیر بر روی شخصی خاص ملاک نیست بلکه اگر نوع مردم آن را لهوی و مطرب بدانند هر چند بر روی فرد خاصی اثر نداشته باشد باز هم استماع و گوش دادن به آن حرام است. (برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری، س1130 و 1155)




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 92 فروردین 7 :: 12:57 عصر
علی محمدی


س: صاحب حساب جارى بانکى در صورتى که در حساب او موجودى کافى باشد، مى‌تواند از حساب خود برداشت کند.
البته، بانک حتى اگر در حساب، اعتبارى نباشد نیز اجازه مى‌دهد صاحب حساب مقدار خاصى از حساب برداشت کند این مسأله با اطمینان به مشترى انجام مى‌شود (جلب توجه مشترى). بانک نیز بر مقدار برداشت شده (بهره) سود وارد مى‌کند [بر حسب مدت]. این مسأله را اضافه برداشت مى‌گویند.
آیا در این حالت برداشت بیشتر از حساب جایز است؟ در چه حالتى جایز است؟
ج) اگر این کار در قالب یکى از عقود اسلامى باشد اشکال ندارد ولى اگر به قصد اقتراض از بانک با بناى پرداخت بهره باشد ربوى و حرام است.
خرید و فروش وام

س: آیا فروش وام مسکن شرعاً اشکال دارد؟
ج) اگر از طریق شرعى حق وام پیدا شده باشد و از نظر قانونى منعى نداشته باشد، مصالحه امتیاز آن مانع ندارد.

 

مصرف کردن وام در غیر جهت آن

س: در صورتى که گیرنده وام قصد مصرف آن در مورد قرارداد را ـ که تعمیر خانه است ـ نداشته باشد، حکم وضعى و تکلیفى آن را بیان فرمایید؟
ج) اگر بانک وامى را براى کسى که مى‌خواهد خانه‌اش را تعمیر کند اختصاص داده، شخص دریافت کننده اگر قصد تعمیر منزل را ندارد از همان ابتداء حق گرفتن چنین مبلغى را نداشته و مالک آن نمى‌شود. و از تسهیلات بانکى باید در همان جهتى که تعیین شده استفاده کنند و در غیر آن جایز نیست.

 

گرفتن کارمزد در صندوق‌هاى قرض‌الحسنه

س: گرفتن کارمزد توسط صندوق‌هاى قرض‌الحسنه چه حکمى دارد؟
ج) کارمزد به عنوان مخارج صندوق، گرفته مى‌شود لذا مسئولین محترم صندوق باید طورى محاسبه کنند که کارمزد به مقدار هزینه‌هاى جارى صندوق مانند آب و برق و حقوق کارمندان و امثال آن باشد حال اگر این محاسبه صورت گرفت و احیاناً مبلغى اضافه آمد، مصرف آن بستگى به نظر مسئولین صندوق دارد

 

وام دوره‌اى 

س: در بین مردم باب شده که تعدادى از افراد، مثلاً بیست نفر، ماهانه هر کدام ده هزار تومان طبق قراردادى که همه آن را قبول کرده‌اند، روى هم مى‌گذارند و هر ماه آن را به قید قرعه براى رفع گرفتارى‌هاى مالى به یکى از افراد مى‌دهند و فردى که پول را مى‌گیرد همه ماهه همان ده هزار تومان را تا تمام شدن قسط مى‌پردازد و بقیه نیز به قید قرعه و نوبت پول را مى‌گیرند و هیچگونه سود یا کارمزد به هیچ کس تعلق نمى‌گیرد، لطفاً حکم شرعى این مسأله را بفرمایید.

ج) مشارکت در قرض دادن به اعضاى صندوق به شرح مذکور اشکال ندارد..

 
پرداخت وام در صورت سپرده‌گذارى 

س: اینجانب براى خرید خودرو از صندوق قرض‌الحسنه مبلغى را به عنوان وام درخواست نموده‌ام، صندوق پرداخت مبلغ مذکور را مشروط به باز نمودن حساب با موجودى مبلغ یک میلیون تومان اعلام داشته، ضمن اینکه این مبلغ تا پایان پرداخت اقساط وام (48 ماه) قابل برداشت نبوده و هیچ سودى هم در قبال این مبلغ به دریافت کننده وام پرداخت نخواهد شد.
خواهشمند است بفرمایید وجه شرعى این امر چگونه است؟
ج) اگر پرداخت وام در قرارداد وام مشروط به سپردن مبلغى به صندوق باشد، چنین قراردادى ربوى و حرام است، ولى اصل قرض صحیح و پول قرضى حلال است، و چنانچه از باب تخصیص اعطاى وام به کسانى باشد که در صندوق سپرده دارند، اشکال ندارد.

 

 

خرید و فروش چک مدّت‌دار

س: خرید و فروش چک (مدّت‌دار) در چه صورتى جایز است؟
ج) فروش چک به شخص ثالث به مبلغ کمتر جایز نیست ولى فروش آن به بدهکار اشکال ندارد.

 

نقد کردن چک مدّت‌دار 

س: آیا کسر کردن بخشى از مبلغ چک مدت‌دار و نقد کردن آن جایز است؟
ج) اگر با خود شخصى که صاحب چک بوده و به شما بدهکار است چنین کارى انجام دهید (یعنى مبلغى کم کنید و بقیه را نقد بگیرید)، اشکال ندارد ولى با دیگرى جایز نیست.

 

استفاده از کارت اعتبارى و پرداخت بهره

س: من از کارت دستگاه خودپرداز بانک استفاده مى‌کنم، که گاه (بدون اینکه پولى در حسابم باشد) از پول اعتبارى کارت خرج مى‌کنم ولى باید یک درصدى اضافه بها به صورت ماهانه، نسبت به آن مقدار پولى که از کارت استفاده کرده‌ام بپردازم. اگر این بهره حساب مى‌شود، کفاره این گناه چیست و چگونه مى‌توانم خود و خانواده‌ام را از این گناه در آینده خلاص کنم، چرا که باید در طى بیست ماه آینده این پول اعتبارى را با اضافه بها پس بدهم.
ج) اگر با استفاده از کارت اعتبارى پول را به عنوان قرض دریافت کرده‌اید که بعداً با بهره بپردازید، اصل قرض صحیح است و پول قرضى حلال است، ولى درصد اضافه، اگر بابت کارمزد نباشد ربا و حرام است و شما شرعاً بدهکار آن نیستید اگرچه بانک خواه و ناخواه از شما خواهد گرفت.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
شنبه 91 اسفند 5 :: 10:36 عصر
علی محمدی

پیش از همه باید بدانیم که خداوند هر چیزی را که برای ما نهی کرده است ضررهایی دارد که به خودمان برمی گردد. اما از جمله ضررهایی که می توان برای استفاده طلا برای مردان برشمرد عبارتند از: از نظر پزشکی، طلا روی گلبول های قرمر خون مردان اثر سوئی دارد و سیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند.
تحقیقات پزشکان در سالهای اخیر نشان داده است که طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد. البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.

ضرر طلا برای مردان از نظر پزشکی
 

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است .
طلا، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان
Au  ، لاتین aurum  و عدد اتمی 79 وجود دارد. طلا فلزی نرم، براق، زرد رنگ، چکش خوار، قابل انعطاف است که به دو صورت یک ظرفیتی و سه ظرفیتی وارد واکنشهای شیمیایی می شود و به علت اینکه با هیچ ترکیب شیمیایی واکنش ندارد، پایدارترین فلز در طبیعیت شناخته شده و تنها دو واکنش شیمیایی کلر و تیزاب سلطانی هستند که می توانند روی طلا تأثیر بگدارند.
طلا از واژه سانسکریت
Jval گرفته می شود واژه آنگلوساکسون آن gold و به لاتین aurum گفته می شود. از دوران هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد.
محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و
FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.
طلا بعنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت درجهان شناخته شده است و کیمیاگران که طلا را خدای فلزات معرفی می کردند و تمام آرزویشان این بود که فلزاتی چون مس را به طلا تبدیل کنند. این نکته قابل توجه است که این آرزو تحقق یافته است، در سالهای اخیر دانشمندان روسی توانسته اند با استفاده از یک مکانیسم طبیعی و استفاده از سیستم بیولوژیکی بدن مرغ مس را به طلا تبدیل کنند. یکی از توانمندیهای نانوفناوری این است که آرزوهای کیمیاگران را چون رسیدن به اکسیر جوانی و تبدیل مس به طلا تحقق بخشیده است. فلز طلا به عنوان زیبا ترین، قابل انعطاف ترین و چکش خوارترین فلز جهان شناخته شده است. اگر کل طلای پالایش شده در جهان را چکش کاری کرده و گردهم جمع کنیم به یک مکعب یکپارچه با هر ضلع به طول
20 متری تبدیل می شود. طلای بومی هشت تا ده درصد نقره دارد. این مقدار می تواند کم و زیاد شود و برای همین طلا با رنگهای مختلف به وجود می آید. هرچه مقدار نقره بیشتر شود رنگ طلا سفیدتر و جرم ویژه آن کمتر می شود. آلیاژهای مختلفی چون مس، آهن و آلومینیوم با طلا ترکیب می شود و رنگهایی چون قرمز، سبز و ارغوانی را به وجود می آورد.
بیشترین مصرف طلا در ضرب سکه و جواهرات است و برای مبادلات پولی استفاده می شود. به علت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت خود در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای این فلز، طلا به عنوان مهمترین فلز در صنایع پیشرفته (
High tech) مورد استفاده قرار می گیرد. همانند نقره که با جیوه مخلوط می شود و برای پرکردن دندان استفاده می شود ترکیب طلا و جیوه نیز می تواند ماده محکمی برای مصرف دندانپزشکی فراهم کند.
در جدیدترین استفاده طلا از نانومواد طلا، نمک طلا است که در مقیاس نانومتریک است که برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی استفاده می شود و در درمان سرطانها و بیماریهای کبدی کاربرد دارد. از نمکهای خاص طلا برای درمان رماتیسم مفصلی استفاده می کنند. طلا به عنوان یک منعکس کننده خوب برای نور است، از این رو از طلا یا ورقه های بسیار نازک آن به عنوان محافظ سطح بسیاری از ماهواره ها استفاده می کنند. چرا که ماهواره ها در برابر نورهای مادون قرمز ماورای بنفش و نورستارگان تحت تأثیر قرار گرفته و می تواند در برنامه ها اختلال ایجاد کند کشیدن یک سطح نازک از طلا می تواند به انعکاس این نور کمک کند.
بدن انسان طوری است که فلز طلا و همینطور نقره و پلاتین را جذب نمی کند به این معنا که ترکیبات طلا چندان سمی نیست اما براساس گزارشهای منتشر شده
50 درصد بیماران ورم مفاصل که با داروهای ایزوتوپ طلا درمان شده اند دچار آسیبهای کلی بر کبد شده اند این تحقیق تنها در حد گزارش بوده و تا کنون مستنداتی در این رابطه ارائه نشده است.
از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال
1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.

 




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 91 آذر 29 :: 12:1 عصر
علی محمدی

معرفی مراکز پاسخگویی به انواع سوالات دینی

 

پاسخ به سوالات و شبهات دینی   - http://www.paasokhgoo.com/

نام مدیر : محمدرضا بهروز
ایمیل  : info@paasokhgoo.com
مخاطبان: همه مردم خصوصا دانشجویان ،جوانان و طلاب علوم  دینی  .

 

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در  دانشگاهها   - http://www.porseman.org/

نام مدیر صالح قنادی
شماره تلفن 2110633
شماره فاکس 2908816
آدرس پستی 413 ـ 37185 4141 ـ 37185
آدرس ایمیل info@porseman.org
مخاطبان دانشگاهیان
اداره مشاوره و پاسخ مرکز فرهنگی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از سال 1373 تاکنون در زمینه مشاوره فعالیتدارد. این اداره با بهره گیری از فرهیختگان حوزه و دانشگاه پاسخگوی دانشگاهیان استو تا کنون به بیش از 65000 پرسش در گروه های علمی زیر پاسخ دادهاست.

مرکز مشاوره قرآنی بشری - http://www/

نام مدیر سید جواد عظیمی
شماره تلفن 0251 - 2906657
شماره فاکس 0251 -- 2906662
آدرس پستی قم- بلوار امین، بلوار جمهوریاسلامی، نبش کوچه ششم
آمخاطبان روحانیون
وابسته به دارالقرآن الکریم سازمانتبلیغات اسلامی قم

مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزهعلمیه - http://www.andisheqom.com/

نام مدیر سید هاشم حسینی بوشهری
شماره تلفن 7737213
شماره فاکس 7737213
آدرس پستی 4466 ـ 37185
آدرس ایمیل Howzeh@Andisheqom.com
مخاطبان روحانیون

مرکز تخصصی امامت و مهدویت - http://www.imammahdi-s.com/

نام مدیر محسن قرائتی
شماره تلفن 7737801 - 7737160
شماره فاکس 7737801 - 7737160
مخاطبانروحانیون

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر(عج) - http://www.valiasr-aj.com

سید محمد‌ حسینی قزوین
شماره تلفن 7735831 -
شمارهفاکس7735336
آدرس ایمیل info@Valiasr-aj.com
مخاطبان: عموممردم




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 91 آذر 29 :: 11:42 صبح
علی محمدی

پاسخ این سوال اینه : همه مراجع تقلید به جز آیت الله مکارم شیرازی این کار رو جایز می دونند.

حالا فتوای برخی از مراجع رو اینجا میارم .

امام خامنه ای
س 488: هنگامى که در نماز وتر که یک رکعت است دستها را براى قنوت بلند کرده و حاجات خود را از خداوند عزّ و جلّ طلب مى‌کنیم، آیا طلب حاجات به زبان فارسى اشکال دارد؟
 ج: دعا در قنوت به زبان فارسى اشکال ندارد، بلکه هر دعایى را در قنوت مى‌توان به هر زبانى خواند.
أجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 99

آیت الله سیستانی 
سؤال :
آیا می توان در نماز های واجب در قنوت فارسی دعا کنیم؟
جواب :
بعد از انجام وظیفه قنوت به عربی اشکال ندارد که به فارسی دعاکنید .
 

سؤال :
مواردی که دعای فارسی در قنوت جایز است چیست؟
جواب :
در تمام نمازها دعای فارسی جایز است ولی نه به جهت قنوت بلکه چون دعا نماز را باطل نمی کند چه فارسی باشد چه عربی لذا معلوم نیست استحباب قنوت به دعای فارسی محقق شود.

مرحوم آیت الله بهجت
س. آیا در قنوت و غیر قنوت از سایر افعال نماز، دعا کردن به فارسى جایز است یا نه؟
ج. جایز است دعاى به فارسى چه در قنوت و چه در غیر آن؛ و همچنین است مغلوط مادّة، ولى قنوتى که وظیفه است به عمل نیامده.
آیت الله بهجت
جامع المسائل (بهجت)؛ ج‌1، ص: 411

آیت الله صافی گلپایگانی
س 224‌ - در قنوت نمازهاى واجب مى‌شود به صورت فارسى دعا کرد؟
ج- وظیفه قنوتى انجام نمى‌شود ولى مبطل نماز نیست.
آیت الله صافی گلپایگانی
جامع الأحکام (صافى)؛ ج‌1، ص: 72

آیت الله مکارم شیرازی 
1- آیا می شود در نمازهای واجب قنوت را بصورت فارسی خواند؟ 2- در نمازهای دیگر مانند نماز شب و ... چگونه است؟ 3- آیا در قنوت می شود هر دعای که خواستیم بکنیم و یا هر آنچه را که از خدا می خواهیم در قنوت بیان کنیم؟
 
1- جایز نیست.
2- مانند مسأله قبل است.
3- آری تمام امور مشروع را می توانید از خدا بخواهید.

اگر کسی قبلا قنوت را به فارسی میخواند آیاالان می بایست نمازهایش را قضا کند؟
 نماز های گذشته اش صحیح است ولی در آینده این کار را تکرار نکند.




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
شنبه 91 خرداد 27 :: 11:32 عصر
علی محمدی

آیت الله خامنه ای خامنه ای

سوال 1124 - بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟

جواب : حکم بازى با آلات قمار را دارد.

اجوبة الاستفتاءات (فارسى)؛ ص: 247 

آیت الله سیستانی

سؤال : بازى کردن پاستور با کامپیوتر به صورت تک نفره چه حکمى دارد؟

جواب : بنا بر احتیاط واجب جایز نیست .

آیت الله مکارم شیرازی

سوال : ورق بازی کردن با کامپیوتر برای سرگرمی چه حکمی دارد؟ با علم به اینکه 1 - ورق غیر ملموس است یا به عبارت دیگر بازی بصورت نرم افزاری میباشد.

 2 - با شخص دیگری بازی صورت نمیگیرد که حکم مفسده و یا قمار داشته باشد.

جواب : در فرض سؤال اشکالی ندارد.

آیت الله صافی گلپایگانی

س. حکم بازی پاسور بدون شرط‌بندی و نیز شطرنج چیست؟ بازی کامپیوتری آنها چطور؟

ج. بازی با پاسور و شطرنج و لو بدون برد و باخت جایز نیست و فرقی بین کامپیوتری و غیرآن نیست.والله العالم




موضوع مطلب :

       نظر
شنبه 90 بهمن 15 :: 10:40 عصر
علی محمدی

به تحقیق احکام الهی که با فتوای مراجع تقلید بیان میشود و پیروی از آنها ضامن سعادت ابدی است دارای اسرار و حکمتهایی است شناخته و ناشناخته که وظیفه ما تسلیم وعمل کردن است . از خداوند متعال می خواهیم بذر خشوع و خضوع در برابر احکام الهی در قلوب ما بکار برد تا جوانه های معرفت و سعادت در سراسر زندگیمان سر زند و رضایت الهی را به ارمغان آورد الحمدالله الان کتابی به چاپ رسیده که در آن نظرات مراجع تقلید را در موضوعات مختلف گرد آوری شده است ،یکی از این کتابها ی ارزشمند کتاب «مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید » نوشته سید محسن محمدی در پنج جلد است که واقعاً کتاب خوبی است . ما در اینجا چند نمونه از مسا ئل و احکامی که به آن نیاز داریم حکمشان را در اینجا می آوریم که به صورت پرسش و پاسخ از مراجع عظام است :

1- نظر جنابعالی در مورد پوشیدن لباسهایی که عکس یا علامت مربوط به کشورهای غربی روی آن نقش بسته چیست ؟ آیت الله خامنه ای :« استفاده از اینگونه لباسها که ترویج فرهنگ غیر مسلمین مها جم بر مسلمین است اشکال دارد

- پوشیدن کراوات یا پاپیون در مجالس عروسی حکمش چیست ؟ آیت الله صافی گلپایگانی « کراوات یا پاپیون شعار کفار است و مسلمین نباید از آنها استفاده کنند .

- در بعضی مسابقات مثلاً شرط بندی می کنند که اگر طرفی ببازد باید یک وعده غذا به این تیم برنده بدهد ، حکمش چگونه است ؟آیت الله خامنه ای «شرط بندی در این موارد الزام آور و واجب الوفا نیست و اجبار بر عمل به شرط حرامست . 4- آیا مراجعه زن به پزشک مرد اشکال دارد ؟ آیت الله سیستانی «اگر مستلزم نگاه یا لمس حرامست با بودن نمتخصص زن جائز نیست مگر اینکه به متخصص زن در انجام صحیح کار اعتماد نداشته باشد .

 5- بازی با شطرنج و پاسور حکمش چیست ؟ آیت الله خامنه ای «بازی با آلات غمار ،بدون برد وباخت هم حرام است و بازی شطرنج اگر آلات قمار نباشد ،بدون برد و باخت اشکال ندارد» .

 6- حکم رقصیدن را بیان بفرمائید ؟ آیت الله   خامنه ای « فقط رقص زن برای شوهرش جائز است و در غیر این صورت حرام است

- گفتن لطیفه هایی که حالت تمسخر قشر ،یا مردم منطقه ای را در بر می گیرد چه حکمی دارد ؟ « آیت الله فاضل لنکرانی « بهتر آن است که از این نوع مزاح ها اجتناب شود .

 8- آیا کسانیکه مادر آنها سید است از سادات و فرزندان حضرت زهرا (س) محسوب مبشوند و احکام سیادت را دارند؟ آیت الله مکارم «از جهاتی حکم سید دارند و از جهاتی ندارند، خمس نمی توانند بگیرند ....... اما از جهاتی شرافت سیادت را دارند

 9- گوش دادن به نوارهایی که توسط وزارت ارشاد تهیه می شود و از نظر آنان مجاز است چه حکمی دارد ؟ آیت الله مکارم «کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب لهو و فساد است و حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود و وزارت ارشاد ، حرام را حلال نمیکند » .

10- برگه هایی با نقل خواب از برخی افراد توزیع میشود و در آن نوشته می شود چند بار از روی ان نوشته یا تکثیر گردد ،آیا اینها صحت دارد ؟ آیت الله صافی گلپایگانی « این کار سابقه دار و دروغ است ،نه تکثیر کنید و نه آن را به کسی بدهید بلکه از بین ببرید

11- تقلب در امتحانات چگونه است ؟ آیت الله تبریزی « تقلب دروغ عملی است و جائز نیست .»

12- پوشیدن لباس آستین کوتاه ،تنگ و چسبان توسط مردان در محیط هایی که زنان و مردان با هم هستند از نظر شرعی چگونه است ؟ آیت الله «پوشیدن لباسی که موجب تحریک شهوت بر حرام نسبت به خود شخص یا دیگری باشد اشکال دارد بلکه جائز نیست

 13- عکسهایی منسوب به امامان چاپ می کنند ،آیا نصب آنها در حسینیه ها چگونه است ؟ آیت الله لنکرانی «مانعی ندارد ، هر چند انتساب آنها به معصومین (ع) اعتباری ندارد

 14- آیا فقط نگهداری اشیائی از قبیل پاسور ،فلم های غیر مجاز ، دایره در تنبک در منزل حرام است ؟ آیت الله لنکرانی «از بین بردن آلات قمار و چیزیکه استفاده آن مختص به حرام باشد ،واجب است و و ترک آن معصیت کبیره ».

 15- مقرر بفرمائید که حد ریش چه اندازه است که از ان کوتاهتر نباشد ؟ آیت الله لنکرانی «به قدری باشد که عرفاً بکویند ریش دارد ،کافی است ».

حرف آخر : اولاً این مسائل در بین مراجع فرق می کند ،بهتر است به مرجع خود رجوع کنید ،ثانیاً نگو ئیم الان کیست که به انها عمل کند ،چون گناه آنها را که به ما نمی نویسند ، ما به وظیفه خود عمل کنیم ،ثانیاً ما به وظیفن خود عمل کنیم ، ثالثاً به قول عارف بزرگوار شیخ رجبعلی که فرمود : «هیچ چبز مثل عمل کردن به احکام در ترقی و رشد انسان موثر نیست » ما هم با عمل ان شاء الله سعادت را برای خود بخریم .




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
شنبه 90 آذر 19 :: 4:6 عصر
علی محمدی

  «احکام نگاه به نا محرم»

امام صادق (ع) می فرمایند :« از شیعیان ما نیست کسیکه دختران در بین خودشان ،از پاکی و پاکدامنی او تعریف نکنند »یعنی شیعه ی امیرالمومنین به چشم پاکی معروف است به ناموس مردم نگاه نمی کند. ما دو گونه نگاه به نامحرم داریم:1- نگاه انسانی2- نگاه جنسی. مورد اولی حرام نیست، مثلاً میشود به صورت و دست نامحرم بدون قصد لذت نگاه کرد. اما نگاه جنسی هرگز ، حضرت آیة الله بهجت می فرمایند :« گناه هر چقدر لذتش بیشتر باشد، ترک آن خدایی تر است .»انسان اگر بتواند از این لذت نگاه به نامحرم بگذرد ،همین کار او نردبان ترقی برای او می شود . او را رشد می دهد . میرزا اسماعیل ارباب ،این بنده ی خوب خدا یک بار در خواب نا محرمی را دید و به او نگاه کرد ،بیدار شد و به خود گفت : پس هنوز آدم نشده ام، یعنی بعضی ها اینقدر به این مسئله حساس اند. اما پاره ای از احکام نگاه کردن را در اینجا اشاره می کنیم :

1- در بازار و خیابان ،انسان ممکن است چشمش به نامحرهایی بیافتد لینها حرام نیست. چون آنچیزی که حرام است نگاه کردن است نه نگاه افتادن ،ولی باید بلافاصله نظر را برگرداند تا حکم نگاه کردن را پیدا نکند.

  2- دکتر ،محرم نیست ،در غیر اضطرار مرد نمیتواند به دکتر زن مراجعه کند، البته مراجعه ای که همراه با لمس باشد . و الا اگر دکتر دست به بدن نامحرم نزند ،مراجعه اشکالی ندارد.

  3- بعضی از مراجع می فرمایند :اگر کسی به قصد اینکه چشمش به نامحرم بد حجابی بیافتد به جایی برود گناه است.

  4- فیلمی که که از تلویزیون به طور مستقیم و زنده پخش میشود ،حکم انسان زنده را دارد و اگر غیر مستقیم پخش شود ، حکم عکس را دارد.

  5- دیدن فیلمهای خارجی که در آن زنان پوشش منابسی ندارند ، اگر به قصد لذت و یا ترس از وقوع در مفسده نباشد. اشکال ندارد.

  6- راه رفتن به گونه ای خاص ، حرف زدن ،خنده های خاص ، شوخی کردن و به طور کلی مواردی که به منظور جلب نظر و به حرام انداختن دیگری انجام شود ،حرام است.

7- بعضی از مراجع می فرمایند :«پوشیدن لباس مختص به مردان برای زنان و بر عکس بنا بر احتیاط واجب ، جائز نیست.

8- دختر عمه یا دختر عمو یا دختر خاله و هر فامیل دیگری ،با نامحرم های غریبه هیچ فرقی ندارند و نمی شود با آنها دست دادو یا نگاه شهوتی به آنها کرد .

(برای اطلاع بیشتر به رساله مرجع خود یا کتاب «احکام روابط زن ومرد نوشته سید مسعود معصومی مراجعه شود )

یک داستان ـــ شخصی نقل می فرمودند رفتم به حرم اما رضا (ع) در آنجا به یک زنی نگاه آلوده کردم ،آن زن رفت داخل حرم اما من منتظر شدم او برگردد ، وقتی بر گشت ، در حیاط من به او لبخند زدم و او هم لبخندی زد ،ناگهان به خود آمدم وای چه کردم ،اینجا حرم است ،با ناراحتی خانه رفتم ،خوابیدم ،در عالم رویا دیدم به حرم رفته ام و امام رضا (ع) رادیدم یک سیلی و یک لگد به حضرت زدم ،با ترس از خواب بلند شدم ،فهمیدم آن سیلی آن نگاه و آن لگد لبخند به نامحرم بود . پس ما هم مواظب باشیم که مبادا......   




موضوع مطلب :

       نظر
شنبه 90 آذر 19 :: 3:58 عصر
علی محمدی